Σάββατο 30 Απριλίου 2016

Πώς αλλάζει ο χάρτης των σουπερμάρκετ στην Ελλάδα

Τα σχέδια των "παικτών” της αγοράς
Ένα νέο τοπίο διαμορφώνεται στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ως απότοκο της εξαετούς ύφεσης, της μείωσης των δαπανών των νοικοκυριών, της αδυναμίας πρόσβασης των εταιρειών σε νέα κεφάλαια και των κεφαλαιακών ελέγχων που από πέρυσι το καλοκαίρι επέτειναν τα προβλήματα στην αγορά.

Οι εκτιμήσεις πολύπειρων στελεχών του κλάδου πως στην Ελλάδα λειτουργούσαν πολύ περισσότερες αλυσίδες από όσες "σήκωνε” η αγορά, με αποτέλεσμα να ήταν απλά θέμα χρόνου η συγκέντρωση μεριδίων και η προσαρμογή στα πραγματικά δεδομένα, επιβεβαιώθηκε με τον πλέον εμφατικό τρόπο τους τελευταίους μήνες.

Οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν με την επιβολή των capital controls καθώς η ασφυκτική ρευστότητα στέρησε "οξυγόνο” από όσες αλυσίδες δεν διέθεταν ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα. Οι εξελίξεις προς τη κατεύθυνση των συμπράξεων και των εξαγορών ήταν ταχύτατες, με σημείο αναφοράς δύο από τις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου, τη Βερόπουλος και τη Μαρινόπουλος που ήλθαν σε συμφωνία με τις Metro (όμιλος Παντελιάδη) και Σκλαβενίτη αντίστοιχα.




Το τοπίο πλέον έχει αλλάξει, με το 2016 να αποτελεί μια μεταβατική χρονιά στη διάρκεια της οποίας οι όμιλοι που πραγματοποίησαν εξαγορές και συγχωνεύσεις θα κληθούν να αφομοιώσουν τους νέους οργανισμούς σε λειτουργικό και οικονομικό επίπεδο. Τα δεδομένα, ωστόσο, είναι πως πλέον τα ηνία του κλάδου θα συνεχίζουν να κρατούν η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Μαρινόπουλος (με 33 hypermarket να λειτουργούν σε συνεργασία με τη Σκλαβενίτης), η Lidl, η Σκλαβενίτης (που πλέον αποκτά πανελλαδική παρουσία) και η Metro που πέτυχε να ολοκληρώσει το ηχηρό deal εξαγοράς της Βερόπουλος. Ταυτόχρονα, σημαντική παρουσία διεκδικεί και η Μασούτης, με ισχυρό ρόλο στη βόρειο Ελλάδα, ιδίως εάν προχωρήσει στο σχεδιασμό της για επέκταση στην Αττική και νοτιότερα. "Θύματα” του δύσκολου περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί είναι ξεκάθαρα μικρότερες τοπικές αλυσίδες, ορισμένες από τις οποίες βάζουν λουκέτο ή αναζητούν προστασία στο πτωχευτικό δίκαιο.

Τα σχέδια των "παικτών” της αγοράς

Η Metro AEBE, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, που διαχειρίζεται την αλυσίδα MyMarket, έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία ενοποίησης του δικτύου της Βερόπουλος, έπειτα από τη συμφωνία των δύο πλευρών. Ήδη η εταιρεία προχώρησε στην επιπλέον χορήγηση 100 ευρώ στους υπαλλήλους του Βερόπουλου που αμείβονται με βασικό μισθό, μετά από συμφωνία με την ΟΙΥΕ. Το νέο σχήμα που θα προκύψει μέσω της εξαγοράς της Βερόπουλος από τη Metro AEBE, θα λειτουργεί πάνω από 240 καταστήματα με την επωνυμία MyMarket και 50 σημεία πώλησης cash and carry, θα απασχολεί 9.000 εργαζόμενους, ενώ σε βάθος τριετίας θα γίνουν 1.000 νέες προσλήψεις και θα υλοποιηθούν επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι, στην τριετία, ο τζίρος να φθάσει τα 1,5 δισ. ευρώ, μέγεθος που θα τοποθετήσει τη Metro στην τετράδα των μεγαλύτερων σουπερμάρκετ στην Ελλάδα

Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η συμφωνία Μαρινόπουλου – Σκλαβενίτη για τη δημιουργία νέας κοινής εταιρείας που θα διαχειρίζεται, κατ’ αρχήν, τη λειτουργία 33 hypermarkets που διαθέτει σήμερα η Μαρινόπουλος. Η σύμπραξη αφορά στα μεγαλύτερα υποκαταστήματα του δικτύου της Μαρινόπουλος, που αντιπροσωπεύουν τζίρο 325 εκατ. ευρώ και απασχολούν 3.000 εργαζομένους, με το μάνατζμεντ να ασκείται από τη Σκλαβενίτης. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, θα υπάρξει απόσχιση των 33 hypermarkets της Μαρινόπουλος (πρόκειται για 13 καταστήματα εντός Αττικής και 20 εκτός) που θα εισφερθούν στη νέα κοινή εταιρεία και θα μετονομαστούν.

Η συμφωνία θα ενισχύσει τις χρηματοροές της Μαρινόπουλος, γεγονός που αποτελεί μέρος του ολοκληρωμένου σχεδίου που έχει καταρτιστεί για την επιστροφή της εταιρείας στην ανάπτυξη, μέρος του οποίου είναι και η ανάληψη του μετοχικού ελέγχου της εταιρείας από την οικογένεια Λεωνίδα Μαρινόπουλου. Η Μαρινόπουλος Α.Ε. (από το 2012 αποκλειστική δικαιοδόχος των σημάτων Carrefour στην Ελλάδα, την Κύπρο και τα Βαλκάνια), διαθέτει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης και απασχολεί 12.000 εργαζομένους.

Από την πλευρά της η Σκλαβενίτης με τη συμφωνία αυτή εξυπηρετεί τον πρωταρχικό της στόχο να επεκταθεί και εκτός Αττικής. Χωρίς να υπολογίζονται τα 33 hypermarkets της Μαρινόπουλος, ο όμιλος Σκλαβενίτη αριθμεί περί τα 110 καταστήματα λιανικής σε όλη την Αττική, ένα στην Κόρινθο και 38 στην Κρήτη με την επωνυμία Χαλκιαδάκης και άλλα εννέα καταστήματα Cash & Carry με την επωνυμία TheMart. Η διοίκηση της Σκλαβενίτης συζητούσε πέρυσι την εξαγορά της Βερόπουλος, τελικώς όμως τα γεγονότα του περασμένου καλοκαιριού και η χρηματοοικονομική εικόνα της τελευταίας δεν επέτρεψαν το deal. Ο όμιλος Σκλαβενίτη πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 1,2 δισ. ευρώ το 2014 (τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία).

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, του πολυεθνικού ομίλου Delhaize, συνεχίσει την υλοποίηση του επενδυτικού της πλάνου και στη διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων της και το 2016. Πρόσφατα επεκτάθηκε και στη Σαλαμίνα, μέσω της εξαγοράς της εταιρείας "ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΥΠΕΡΑΓΟΡΑ Γ.ΚΑΝΑΚΗ Α.Ε.”, η οποία διαθέτει έξι καταστήματα στην περιοχή. Η Βασιλόπουλος που το 2014 πραγματοποίησε πωλήσεις 1,7 δισ. ευρώ, έχει προχωρήσει και σε άλλες εξαγορές περιφερειακών αλυσίδων (Key Food στη Χίο, Φρέρης στη Σύρο κ.α.) με στόχο την ενίσχυση του δικτύου της κυρίως στην νησιωτική και βόρειο Ελλάδα.

Η αναβάθμιση του δικτύου της στην Ελλάδα αποτελεί προτεραιότητα για τη Lidl Hellas, η οποία σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ για την εφετινή χρονιά. Στόχος είναι η ανακαίνιση υφιστάμενων σημείων πώλησης, η δημιουργία νέων αλλά και η αναβάθμιση των αποθηκών της εταιρείας σε Αθήνα και Τρίκαλα, κινήσεις που θα επιτρέψουν την περαιτέρω ισχυροποίηση της θέσης της στην αγορά.

Τέλος, οι κινήσεις της Μασούτης ενδέχεται να απασχολήσουν τη χρονιά αυτή την αγορά, δεδομένου ότι είναι πιθανό να εκδηλωθεί ο σχεδιασμός της διοίκησης για κάθοδο στη Νότιο Ελλάδα, χωρίς να αποκλείονται και άλλες κινήσεις που πάντοτε εξετάζει ο όμιλος. Η Μασούτης είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εργοδότης στη Βόρεια Ελλάδα, απασχολώντας 6.500 εργαζομένους, και διαθέτει 260 καταστήματα (241 λιανικής και 19 cash & carry από τον Έβρο μέχρι τη Χαλκίδα). Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν στα 750 εκατ. ευρώ, με μερίδιο που ξεπερνά το 33% στη Β. Ελλάδα.

(Πηγή: capital.gr)